Aktivera en riktnummerdirigering
Vid en Riktnummerstyrning kopplas inkommande samtal vidare baserat på — som namnet antyder — uppringarens riktnummer.
Om du har ställt in en Riktnummerstyrning, kopplas uppringaren helt automatiskt vidare till din närmaste filial eller medarbetare, utan att uppringaren behöver göra något eller ens märker det.
När kan du använda Riktnummerstyrning
En Riktnummerstyrning är idealisk när du har flera filialer spridda över hela landet och du vill att uppringare alltid automatiskt kopplas vidare till din närmaste filial eller medarbetare.
Ett bra exempel är en organisation med filialer eller avdelningar i alla större städer. Med ett nummer är hela organisationen perfekt tillgänglig, och genom att använda Riktnummerstyrning kopplas uppringare automatiskt till filialen i deras region.
Har du flera filialer inom en region kan Postnummerstyrning vara en bra lösning för dig.
Skillnad med Postnummerstyrning
Skillnaden med Postnummerstyrning är att vid Postnummerstyrning sker vidarekopplingen baserat på de 4 siffrorna i uppringarens postnummer. Uppringaren måste först skriva in dessa, varefter samtalet kopplas vidare.
En stor fördel med Postnummerstyrning är att du alltid kan koppla uppringare till den närmaste filialen, även när du har flera filialer inom en region.
Aktivera Riktnummerstyrning
Som kund hos Belfabriek är det mycket enkelt att aktivera en Riktnummerstyrning.
Du kan göra detta online via vårt Mitt Belfabriek-dashboard eller via Belfabriek-appen för iOS och Android.
På sidan Nummerinställningar scrollar du ner tills du ser alternativet Riktnummerstyrning. Du aktiverar eller inaktiverar enkelt detta alternativ med på- och av-knappen.

Aktivera riktnummerstyrningar via Mitt Belfabriek
En av våra medarbetare kommer att kontakta dig för att gå igenom styrningen med dig. Du kan också själv redan fylla i detta Excel-ark, där du anger vilka riktnummer som ska kopplas vidare till vilket telefonnummer. Du gör det en gång och behöver sedan inte tänka mer på det.
Uppringaren kopplas därefter automatiskt vidare till rätt filial eller rätt medarbetare.
Läs också
Ställ in postnummer- eller riktnummerstyrningar
Vi är en nationell organisation med flera filialer, kan ni fördela samtalstrafiken?
Så fördelar du uppringare över flera filialer