Frågor om att ringa till 0900-nummer
Hur mycket kostar det att ringa till ett 0900-nummer?
De maximala taxorna för 0900-nummer är fastställda i lag av regeringen. Att ringa till ett 0900-nummer får aldrig kosta mer än € 1,00 per minut eller € 1,00 per samtal, plus dina vanliga samtalskostnader.
Hur höga dessa vanliga samtalskostnader är beror på det avtal du har med din telekomleverantör och kan du fråga dem om.
För de flesta taxor per minut gäller också ett maxbelopp per samtal. Det är alltså absolut inte så att du som uppringare kan debiteras obegränsade belopp.
I praktiken är det så att de flesta nummerägare väljer en låg taxa, ofta mindre än € 0,15 per minut. Om ett nummer används för kundservice för redan befintliga kunder, får ingen taxa debiteras utöver den normala samtalstaxan.
Det är också exakt fastställt i lagen hur nummerinnehavaren måste kommunicera samtalskostnaderna. När du ringer till ett 0900-nummer kommer du alltid först att höra ett meddelande som exakt berättar vad kostnaderna är.
Dessa meddelanden skiljer sig beroende på taxans storlek, på följande sätt:
- Om inga extra kostnader debiteras hör du: “för detta informationsnummer betalar du dina vanliga samtalskostnader”
- När taxan är mindre än eller högst € 0,15 per minut hör du: “detta informationsnummer kostar x per minut, plus dina vanliga samtalskostnader”
- Om taxan är högre än € 0,15 per minut hör du: “detta informationsnummer kostar x per minut med ett maxbelopp på y per samtal, plus dina vanliga samtalskostnader”
- För ett nummer med en samtalstaxa hör du meddelandet: “detta informationsnummer kostar x per samtal, plus dina vanliga samtalskostnader”
Om en starttaxa per samtal debiteras, nämns även detta separat i taxameddelandet.
Varje taxameddelande sker före samtalet och får inte debiteras.
Kan ett 0900-nummer också vara gratis?
Ett 0900-nummer kan och får använda en taxa på € 0. I så fall betalar du fortfarande de vanliga samtalskostnaderna och samtalet kostar alltså lika mycket som ett vanligt telefonsamtal; ett samtal till ett fast nummer.
Det är för närvarande det sätt på vilket 0900-nummer används för kundservice. Oavsett om det handlar om ett energibolag, en bank eller din kabel-tv-leverantör, ska kundservice erbjudas till normala samtalskostnader. I början av samtalet hör du också ett meddelande som säger: “för detta informationsnummer betalar du dina vanliga samtalskostnader”
Kan jag ringa ett 0900-nummer som inte är gratis utan kostnad?
Nej. Även när ett 0900-nummer använder en taxa på € 0 (se ovan) betalar du de vanliga samtalskostnaderna. Vad dessa är beror på din leverantörs taxestruktur.
Så här fungerar ett 0900-nummer: när du ringer till ett 0900-nummer kopplas du först till en nummerleverantörs plattform, som Belfabriek. Där läggs extra tjänster till, som till exempel ett tjänstgöringsschema som ser till att du alltid automatiskt får prata med den tjänstgörande medarbetaren.
Den plattformen kopplar dig sedan vidare till den så kallade “slutdestinationen” (ibland även kallad “underliggande nummer”). Nummerinnehavaren kan ändra denna slutdestination när som helst, till exempel vid sjukdom hos en medarbetare eller flytt av en avdelning.
Det sprids online-listor med dessa “underliggande nummer” där det antyds att du med dessa skulle kunna ringa de aktuella 0900-numren “gratis”. Eftersom nummerägaren kan ändra det underliggande numret när som helst, är dessa listor ofta föråldrade och felaktiga.
När du ringer till ett 0900-nummer hos en organisation vet du alltså att du alltid får den snabbaste och bästa servicen.
Kan jag ringa ett 0900-nummer från utlandet?
Nej, 0900-nummer är inte tillgängliga från utlandet.
Många företag och organisationer erbjuder därför, förutom det gratis tillgängliga numret i Nederländerna, även ett vanligt telefonnummer som de är tillgängliga på från utlandet. Till exempel kan du ringa Belfabriek från utlandet på 🌍 +31 (0)85 400 5588.
Observera: i många fall hamnar du på en annan avdelning (till exempel utlandsavdelningen) när du ringer detta utlandsnummer. Det rekommenderas därför inte att ringa detta utlandsnummer från Nederländerna.
Vem äger ett 0900-nummer?
0900-numren i Nederländerna utfärdas av Autoriteit Consument en Markt (ACM). Detta är en statlig organisation som övervakar användningen av dessa nummer.
Varför använder organisationer ett 0900-nummer?
Det finns olika anledningar till varför organisationer väljer att använda ett 0900-nummer.
För det första är ett 0900-nummer ett nationellt nummer. Det är inte kopplat till en viss stad, som 020-nummer hör till Amsterdam. Med ett 0900-nummer skapar företag alltså en nationell image, så att någon från Friesland känner sig lika välkommen som någon från Limburg.
En annan anledning att ta ett 0900-nummer kan vara den professionella image som ett sådant nummer ger.
En sista anledning till varför organisationer använder 0900-nummer är för att täcka en del av kostnaderna för telefonservicen. Med ett 0900-nummer kan de själva ställa in samtalstaxan.
Jag har ett klagomål om ett 0900-nummer
Om du misstänker att en 0900-nummerinnehavare inte följer reglerna, bör du vända dig till Autoriteit Consument en Markt (ACM). Detta är den statliga organisationen som övervakar användningen av dessa nummer.
För klagomål använder du detta formulär: https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/uw-tip-of-melding-doorgeven-aan-acm/









