Hur ser en optimal valmeny ut?
Tiden då man manuellt kopplade vidare samtal är förbi. Med vårt Interactive Voice Response-system (IVR) kan du på många sätt ordna en automatisk vidarekoppling. Ett populärt sätt att koppla vidare samtal är genom en meny med val.
Menyn med val presenterar alternativ för uppringare som de kan välja mellan med sifferknapparna.
Som nummerägare bestämmer du om en knapp öppnar en ny nivå i menyn med val, eller om den kopplar direkt till en medarbetares telefon. Ett knapptryck kan också aktivera ett meddelande eller en annan funktion, som den digitala telefonsvararen.
Ju enklare, desto bättre
Med så många möjligheter att anpassa menyn med val är det frestande att skapa en omfattande meny där det finns ett alternativ för varje tänkbar fråga. Men då finns risken att din meny blir överväldigande, med risken att du förlorar uppringare när de navigerar genom menyn.
Det är därför viktigt att hitta balansen mellan att inte trötta ut dina uppringare och att leda samtalen till rätt medarbetare. Det kan göras genom att följa dessa oskrivna regler.
- Använd ord som kunderna använder
- Mindre är bättre
- Inte mer än tre nivåer
- Först valet, sedan numret
- Undvik en loop
Experter på menyer med val
Har du frågor om – eller idéer för – en meny med val och skulle vilja diskutera dem med en expert? Vi är redo att hjälpa dig. Maila oss på post@belfabriek.nl eller ring oss under kontorstid på 0800-BELFABRIEK (0800-235 3227). En av våra experter hjälper dig gärna på vägen.









