Husläkaren är vanligtvis den första kontaktpunkten för patienter. En god telefonisk tillgänglighet är därför viktig. Det är ingen tillfällighet att både det Nederländska Allmänläkarförbundet (NHG) och den Nationella Allmänläkarföreningen (LHV) rekommenderar sina medlemmar att ha en akutlinje utöver den vanliga praktiktelefonen.

Enligt en undersökning för några år sedan visade det sig att över 80% av de allmänläkare som deltog i undersökningen hade en akutlinje.

Av samtalen till dessa linjer togs 90% emot inom 30 sekunder under denna undersökning.

Akutlinjer med flera läkare

Akutlinjer används ofta av grupper av läkare inom en eller till och med flera praktiker. På så sätt kan uppringare alltid nå en tjänstgörande läkare via ett centralt akutnummer.

Hur en akutlinje fungerar

Ett akutlinjenummer är egentligen ett virtuellt nummer. Det innebär att samtal från uppringare till detta nummer först hamnar på vår plattform. Vårt Interactive Voice Response (IVR) system kopplar sedan automatiskt samtalet vidare till den tjänstgörande, tillgängliga läkaren.

Vilken läkare som har jour kan du hålla reda på på flera sätt. Du kan till exempel använda en enkel kalender där det bestäms vilken läkare som har jour vid samtalets tidpunkt baserat på dag och tid. Du fyller i denna kalender en gång eller periodiskt.

En mer flexibel och modernare uppsättning använder vår Medarbetartillgänglighetsfunktion i kombination med vår IVR. I detta fall markerar läkare sig själva som ’tillgängliga’ i början av sitt pass och sedan som ‘frånvarande’ i slutet av passet. Detta gör de enkelt via vår onlineportal medewerker.belfabriek.nl eller via Medarbetarappen för iOS och Android telefoner och surfplattor.

Den stora fördelen med denna sista uppsättning är den extrema flexibiliteten. En ändring i schemat är inte mer än att en läkare loggar in eller ut.

Fördelar med en akutlinje hos Belfabriek

För att använda vår Medarbetartillgänglighetsfunktion behöver du inte installera någon programvara, läsa några manualer eller lära dig något nytt. Användningen av online- eller appgränssnittet är intuitivt, du kan börja direkt.

Belfabriek är den enda tjänstenummerleverantören i Nederländerna som erbjuder denna funktionalitet.

För båda systemen har vi nu många nöjda användare.

Vill du veta mer

Vill du veta mer om att sätta upp och underhålla din egen akutlinje, eller vill du placera din befintliga linje hos Belfabriek, tveka inte att kontakta oss. Du kan nå oss via e-post på klantenservice@belfabriek.nl och på vårt gratis telefonnummer 0800-235 3227. Vi är tillgängliga på vardagar från 8:30 till 17:30.