Vad är proceduren för att ansöka om ett nummer utomlands?
Är du intresserad av ett telefonnummer utomlands? Hos Belfabriek har du möjlighet att välja mellan dussintals länder. I många av dessa länder kan du sedan välja mellan flera typer av telefonnummer: till exempel nummer som är gratis för uppringare, eller nationella servicenumren där uppringare inte betalar mer än den vanliga samtalstaxan. Även för lokala telefonnummer, till exempel i en stad som New York, Paris eller Moskva, är du på rätt plats hos oss.
Men hur fungerar ansökningsproceduren? Vad händer när du beställer ett nummer hos oss i Italien eller Australien? Är det nödvändigt att ha en fysisk plats där, räcker det med en postadress eller är det inte alls nödvändigt att ha en adress i det land du har i åtanke? I denna supportartikel förklarar vi vad som krävs och vad proceduren innebär.
1. Lägg din beställning
Oavsett i vilket land du önskar ett nummer, börjar ansökan alltid på samma sätt: med att fylla i ansökningsformuläret. Med dina kontaktuppgifter och (eventuellt) dina bankuppgifter kan vi starta ansökan.
Beroende på land kan telekommyndigheterna kräva en (virtuell) adress och/eller en lokal företagsregistrering. Vilka extra uppgifter som exakt behövs meddelar vi dig efter att du har valt dina nummer och fyllt i ansökningsformuläret.
2. Myndigheterna granskar din ansökan
I Nederländerna granskas din nummeransökan av ACM, men utomlands finns det andra instanser som bedömer ansökningar. Vissa agerar mycket snabbt, medan andra behöver lite mer tid.
Ändå ser vi att vi för många av våra kunder i ett stort antal länder kan ha ett nummer tillgängligt inom en vecka. Belfabriek övervakar effektiviteten hos de relevanta myndigheterna, så att du har en sak mindre att oroa dig för.
3. Ta ditt nummer i bruk
När ett nummer har tilldelats dig ser vi till att du kan börja använda det så snart som möjligt. För detta får du tillgång till Min Belfabriek, den online-dashboard där du kan anpassa numret helt efter dina önskemål. Där hittar du också samtalsstatistiken för de inkommande samtalen när ditt nummer har blivit uppringbart.
Först efter aktivering av ditt nya nummer/dina nya nummer får du fakturan. Om du har valt autogiro sker din betalning vid nästa månatliga faktureringsomgång.