Vilket telefonnummer är bäst för mitt företag?
U vet vad skillnaderna är mellan 085-nummer, 088-nummer, 0800-nummer och 0900-nummer. Men vilket är nu mest lämpligt för ditt företag eller organisation? I denna supportartikel hjälper vi dig att göra rätt val bland dessa nummer.
Vilket nummer som passar bäst för ditt företag eller organisation beror på några faktorer. Låt oss gå igenom dem en efter en, så att du inom några minuter har klart för dig vilket telefonnummer som passar dina behov.
Lokal vs. nationell framtoning
Befinner sig din målgrupp i en viss stad eller, i fallet med flera filialer, i flera städer? Om ditt företags fokus är starkt lokalt, eller om du från en centraliserad plats ändå vill ge ett lokalt intryck, registrerar du enkelt lokala telefonnummer i de nederländska städer du väljer hos Belfabriek.
Vill du däremot nå en nationell publik är det klokare att ta ett telefonnummer med en nationell framtoning. Ett sådant icke-geografiskt nummer finns i fyra “smaker”, som vi kort listar här.
0800-nummer är gratis för uppringare eftersom nummerinnehavaren betalar samtalskostnaderna. 0900-nummer är betalda nummer där nummerinnehavaren genererar inkomster. 085-nummer debiterar uppringare en lokal taxa. 088-nummer debiterar också en lokal taxa, men registreras i ett block om 100, 1000 eller till och med 10 000 nummer.
Syftet med samtalen
Du har ett telefonnummer för att bli uppringd, men vad är syftet med de inkommande samtalen? Är den telefonitjänst du tillhandahåller själva produkten, då är ett 0900-nummer det logiska valet, där du får betalt för din tid. Men förväntar du dig att många av samtalen ska konverteras till försäljning, då är ett 0800-nummer ett sätt att maximera din omsättning.
Vill du främst vara tillgänglig för att besvara frågor från befintliga kunder, då skulle ett 085-nummer eller en serie 088-nummer passa ditt syfte väl. Och återigen med hänvisning till faktorn ovan: vill du främst vara tillgänglig för en lokal publik, då är ett geografiskt telefonnummer det bästa valet.